ІНФАРМАЦЫЙНАЯ ХАРАКТАРЫСТЫКА ПРАЕКТА
Назва праекта: «Мову родную люблю я»
Аўтар: Кайлевiч Таццяна Iванаўна, выхавальнік вышэйшай кваліфікацыйнай катэгорыі ДУА «Яслі-сад №38 г. Ліда"
Тып праекта: пазнавальны.
Часовыя рамкі рэалізацыі праекта: тыдзень.
Удзельнікі праекта: дзеці старэйшай групы, выхавальнікі групы, бацькі.
АКТУАЛЬНАСЦЬ ПРАЕКТА
У свеце шмат цудоўных моў. Адны з іх вабяць сваёй прыгажосцю і непаўторнасцю, другія – мілагучнасцю. Але ў кожнага чалавека ёсць толькі адна родная мова. Гэта мова той краiны, дзе чалавек нарадзiўся, дзе жыве. Менавіта на гэтай мове ён размаўляе з роднымі, сябрамі, знаёмымі. Беларуская мова - душа народа, векавая праца многіх пакаленняў, наш скарб, якім мы павінны ганарыцца і ніколі не адракацца. Змiтрок Бядуля пiсаў. “Не саромейся, беларус, гаманіць па-беларуску — на роднай мове бацькоў і дзядоў сваіх. Шануй сваю мову, шануй свае песні, свае казкі, звычаі і ўсё роднае — гэта спадчына дзядоў і вялікі нацыянальны скарб. Толькі тады цябе ўсе будуць шанаваць як чалавека”.
Далучэнне дзяцей да роднага слова развівае іх пазнавальныя і інтэлектуальныя магчымасці, пашырае веды пра беларускую культуру, дазваляе звярнуцца да сваіх вытокаў. Вельмі важна навучыць дзяцей з павагай ставіцца да беларускай мовы і як мага болей размаўляць на ёй, ганарыцца ёю. Каб дзецi ведалi сваю мову, патрэбна на ёй размаўляць — і дарослым, і выхаванцам.
МЭТА ПРАЕКТА
Фарміраванне ўстойлівай цікавасці і станоўчых адносін да беларускай мовы, жадання авалодаць ёю, абуджэнне пачуцця нацыянальнай годнасці і гонару за геніяльных тварцоў і свой народ.
ЗАДАЧЫ ПРАЕКТА
- далучаць дашкольнікаў да багацця беларускай мовы;
- фарміраваць каштоўнасныя адносіны да яе;
- стымуляваць зносіны на беларускай мове;
- развіваць навыкі разумення беларускай мовы, уменне адказваць на пытанні выхавальніка;
- выхоўваць павагу i любоў да роднай мовы.
ФОРМЫ І МЕТАДЫ РЭАЛІЗАЦЫІ ПРАЕКТА
- мэтавыя прагулкі і экскурсіі;
- тлумачэнні выхавальніка ў спалучэнні з паказам;
- гутаркі;
- развучванне песень і вершаў, прыказак, прымавак;
- чытанне казак;
- праслухоўванне музычных твораў;
- узбагачэнне і стымуляцыя дзіцячай творчасці, творчая майстэрня;
- заняткі, гульні, гульнявыя практыкаванні, заданні;
- забавы.
1 этап – падрыхтоўчы
Задачы:
- Распрацаваць план мерапрыемстваў па рэалізацыі дадзенага праекта.
- Зацікавіць дзяцей і бацькоў тэматыкай праекта.
Формы і метады:
- Экскурсія у бiблiятэку, музей «Радзiма» СШ № 17, краязнаўчы музей горада.
- Інтэрв'юіраванне дзяцей: «Для чаго нам патрэбна мова?», «Што такое Радзіма?»;
- Анкетаванне бацькоў «Ведаеце лi Вы родную мову?»;
- Стварэнне наглядна-інфармацыйнага часопіса «Родная мова для дашкалят».
2 этап – Практычны
Задачы:
- фарміраваць культуру ўспрымання беларускiх твораў (разуменне зместу твора, выразных сродкаў мовы, асаблівасцяў празаічнай і вершаванай прамовы);
- удакладніць і абагульніць ўяўленні аб фальклорных і літаратурных творах розных жанраў (жанры фальклору: паданне, небыліца, заклічка, лічылка, казка і інш.);
- садзейнічаць далейшаму практычнаму авалоданню мастацка-маўленчай дзейнасцю: пераказ апавяданняў, казак, чытанне на памяць вершаў і інш.
- развіваць навыкі разумення беларускай мовы, уменне адказваць на пытанні выхавальніка;
- заахвочваць дзяцей да самастойных выказванняў на беларускай мове.
Формы і метады:
1. Заняткі: па адукацыйнай вобласці “Развіццё маўлення і культуры маўленчых зносін «Калыханкi роднага краю», інтэграванага па адукацыйных вобласцях “Развіццё маўлення і культура маўленчых зносін i «Дзіця і грамадства» «Пісьменнікі нашай краiны», па адукацыйнай вобласці «Дзіця і прырода» «Аiст цi бусел?»;
2. Гутаркі: «Я – маленькi беларус», « Бульба – другi хлеб», «Роднай мовы пералівы»;
3. Сюжэтна - ролевая гульня: «Кафэ «Хвiлiнка»;
4. Дыдактычныя гульні: «Хто дзе жыве?», «Я дару табе слоўца на роднай мове», «Перакладчыкi»;
5. Тэатральна - літаратурная гульня «Казкі на новы лад»;
6. Чытанне маст. літаратуры: вершаў беларускіх паэтаў Я. Купалы, Я. Коласа, С. Грахоўскага, В. Віткі, М. Танка; беларускіх пiсьменнiкаў Цётка, З. Бядуля, В. Хомчанка, К. Калiна; беларускiх народных казкак, пацешак i т.д.;
7. Завучванне вершаў, прыказак, прымавак,скарагаворак;
8. Пераказ апавяданняў, казак пры дапамозе схем, мадэляў;
9. Рухомыя народныя гульні «Лясь – лясь уцякай», «Гарлачык», «Два маразы», «Браднiк», «Iванка», карагодная гульня «Грушка»;
10. Пошукава-даследчая дзейнасць: «Адкуль пайшлi беларусы?»;
11. Творчая майстэрня (сумесна з бацькамi) «Выраб кніжак малых «Беларускі фальклор»
12. Забава «У госцi да Несцеркi»
3 этап – Заключны
Задачы:
- Ацэнка эфектыўнасці рэалізацыі праекта, выяўленне дынамікі ў развіцці дзяцей.
- Прэзентацыя вынікаў праектнай дзейнасці.
Формы і метады:
- Акцыя «Гавары са мной па беларуску! »;
- Выстава - наказ “Вучым родныя словы разам з намі";
- Выстава дзіцячай мастацкай літаратуры “У свеце беларускіх казак”;
- Лiтаратурны вечар «Мой любімы верш»;
- Мультымедыйная прэзентацыя «Смак беларускай мовы».